lørdag 23. mai 2009

TEST: Ortlieb silikon


TEST: Ortlieb silikon

Kartet er en av mine viktigste turkamerater. Før plastens inntreden ser jeg for meg at det var en utfordring å holde papiret tørt samtidig som man ønsket å ha oversikt.

Den typiske kartmappen er laget i stoff, har lommer, en halssnor og et vindu. Slike holder sjelden vannet ute uansett vær, og er klumpete og tunge.

Jeg har i mange år brukt en lomme av silikon, og ikke bare til kart. Materialet holder seg mykt i kulden, er vanntett og transparent. Det får en nyanse av gult med årene, men det er intet problem.

Form & funksjon
Mappene mine kommer fra tyske Ortlieb. De er alle laget av silikon, og er temmelig like hverandre. Forskjellen ligger i størrelsen.

Den største lommen er omtrent stor nok til å vise en hel avisside, kartmappen viser en fjerdedel av et M711/1:50000-kart, den nest minste holder nesten en hel pose av Bjørn havregryn, og minsten holder til to nyere mobiltelefoner. De har alle fester for halssnor og tettes ved at man ruller plasten noen ganger før den festes med borrelås.

I bruk
Jeg bruker den største til alle kartene jeg ikke benytter under marsj, det vil vanligvis si alle utenom et, to eller tre. Den har god plass til kart for en måned eller tre. I tillegg har jeg dagbøkene, lesebok, skissepapir og andre flate eventualiteter.

Jeg har med meg to poser til havregryn, og en liten til de to mobiltelefonene. Kartlommen er om lag 10 år gammel, men har kun blitt litt gul. Ellers er den god som ny.

Alle fungerer slik at jeg sjelden behøver å ofre en tanke. Plasten ligger tidvis mot skarpe gjenstander i sekken, men holder fint stand. Jeg har ikke behøvd å lappe plasten enda, men dette burde være enkelt, selv om man vil tape innsyn.

Lukkemekanismen er ikke vanntett under vann, og kan ta inn vann hvis den ligger i en våt sekk i lang tid. Man bør åpne lommene i blant for tørking. Det kan være kinkig å pakke lommene lufttette, men man lærer raskt.

Konklusjon
Det synes vanskelig å forbedre rullelukkingen slik at lommene kan bli tette under vann. I praksis holder mekanismen godt nok, selv om det perfekte alltid vil være et mål.

Så vidt meg bekjent har disse mappene få konkurrenter. SealLine lager en kartmappe, men den virker stiv og tung, samtidig som lukkingen synes skrøpelig. Ortlieb er trolig alene om å tilby god kvalitet i såpass mange størrelser.

Lommene hører til standardutrustningen min, og vil fortsette løpet i uoverskuelig framtid.

3 kommentarer:

  1. Du skal ikke ha en glidelåstest da?

    SvarSlett
  2. Hoho. Den var for intern for resten av publikum. Likevel, kanskje en gang. Det er jo i utgangspunktet ingen god ting at en produsent - uten å nevne navn - nærmest har monopol.

    SvarSlett